Bättre uthal - steg 1 och misslyckad splitsling

Efter en lugn julhelg börjar rastlösheten sticka i kroppen, och eftersom båten ligger under åtminstone lite snö så är det bara att ge sig på storbomen i garaget. Det gamla uthalet är utdömt sedan tidigare, och kommer definitivt inte att duga när jag ska prova att segla lösfotat med gamla seglet. Nya segel är planerat till sommaren 2013, och tills dess ska det övas med de gamla.. :)

Steg 1 omfattar förstås att ta lös ändstyckena på bomen. Nitarna borras bort och ändstyckena knackas lös med trubbigt slagdorn. Allt utom de gamla fästena för att binda upp överbliven segelväv vid revning åker väck. Allt inklusive en vinsch på bomen som jag antar använts till revning eller uthal, även om jag inte fattar hur det någonsin kan ha funkat bra. Efter uthalet ska det ordnas med två singlerev på var sida bomen (återkommer om det). Ensamsegling kräver finesser :-)

Såhär ser bakstycket ut. Rullen för uthalet ser bra ut. Hade den haft en vass vinhel i spåret hade jag nog behövt byta, men den är jämn cch fin och får sitta kvar för det nya uthalet.



Framstycket satt som attan, och det blev en hel del trixande med borrmaskin och slagdorn.



Spåret där gamla uthalet kommer fram kommer jag att använda för det nya. Notera öglan som är fastnitad på insidan. Den ska få hålla ett block i nya uthalet liksom det gör för det gamla.



Vagnen för uthalet som går i bomens spår kan möjligen användas. Risken är att den slits ur spåret när storseglet görs lösfotat. Tanken är att förebygga det genom ett grovt kardborreband som ska träs genom antingen vagnen eller i seglet (inköpt av NorthSails, NP Marin Luleå. Som det känns nu kommer jag att behålla vagnen, men vi så se hur det blir...




Utväxlingen får bli 6 gånger. Logiken bakom det är att bomens längd begränsar utväxlingen till 2.5 meter, och om jag använder 3 gånger utväxling i bomen så rör sig uthalet alltså 2.5/3 = 0,8333.. meter. Det borde räcka, men ska helst inte vara mindre om jag ska kunna använda uthalet när seglet är revat. För den delen använder jag 6 mm lina. Utöver block och lina för 3 gånger utväxling ska jag ha ytterligare 2 gånger utväxling med 8 mm lina. Det drar i 6 mm linan och den totala utväxlingen blir alltså 2 x 3 = 6 gånger. Såhär det det ut:




Jag vill använda 6 mm lina utom för den del som ska ut ur bomen och ned till rufftaket. Avlastaren på rufftaket klarar inte 6 mm, så det måste bli 8 mm för den biten. Avlastarna är nya och ska monteras framåt våren. Alla fall och linor ned till sittbrunnen - allt för fungerande ensamsegling.

Så då är det bara att börja splitsa då. Koll via Google ger bra instruktioner:

http://www.dogger.se/pub_docs/files/Split1.pdf
http://www.poly.se/poly/instruktionsfilm-gonsplits-dubbelfltad-lina.aspx

Hmm, de pratar om att använda splitsnål.. Ähh, hur svårt kan de va! Man tar väl vad man har, plastslang, grillpinnar och så vidare... Och då går det såhär....



Åt skogen alltså! Det får bli en order till Benns (igen). Nåja, man lär av misstagen och jag tvingas återigen inse att man inte ska vara för otålig och att man ska se till att ha rätt grejor :-D Fortsättning följer...

/Ulf


Montering av ny spis, SMEW

Som sagt, den gamla spisen från 1975 fungerar, men är en aning rostig och känns inte fräsch. Anledningen att det blev en SMEW är bland annat storleken och att priset känns rätt. Tyvärr tillkommer balansupphägning som ofta följer med andra fabrikat. Nåja, totalt lite drygt 5000 kr är ändå överkomligt (Hjertmans, artikelnummer 4838-0 med balansupphägning 4838-19). Viktigast är att spisen passar bra väl på plats.
Jag har tagit några bilder på inpassningen som förhoppningsvis kommer till nytta för andra Scampiägare som ska till och byta spis, och då särskilt dem med funderingar på en SMEW. Jag är inte helt klar med installationen när detta skrivs, så bra råd och tips är välkomna :)
Hursom, jag valde balansupphägning med skyddsstång att hålla i framför spisen. Såhär ser det ut med spisen temporärt inpassad.
Det händer att jag lagar mat under segling och då kan nog skyddstången komma bra till pass att hålla i. Den sitter alltså fast även när spisen är lösgjord för att luta med båten under segling. På bilden syns att spisen sitter lägre än original. Det tycker jag inte stör, och utrymmet bakom och under spisen tillåter det utan risk att det tar i någonstans. Det enda som är lite på gränsen är bredden, och SMEW-spisen är egentligen gjord att monteras i en dryg centimeter bredare utrymme.
Att spisen är gjord för ett bredare utrymme medför att man måste kapa skyddsstången till i mitt fall 51 cm. Jag kapade hälften på vardera sidan för att inte paja innandömet där skruvarna i ändarna ska sättas fast.
Förutom kapning av skyddstången så blir det också en aning tight att styra in spisen på dess fästen. Man får helt enkelt pillra lite och trycka ihop de fjädrande bläcken medans man puttar in spisen på dess plats. För mig skavaer det lite i de bläcken när jag skjuter in spisen, men väl på plats balanserar den fritt med helt okey marginal på sidorna. Viktigt är dock att spisen monteras rakt. Med andra ord att fästena sätt på rätt plats. Jag mäter ungefär 9 mm på vänster sida mellan fästet och kanten på trästången.
Och ungefär 56 mm från fästet in till kanten vid innerliner under listen till pentryt (bilden visar 61 mm, men det måste jag ändra eftersom spisen sitter snett i mitt fall med det måttet).
Jag har fasat av trästången på vänster sida för att kunna skjuta in spisen. Som det ser ut nu är efter såg och stämgärn. Notera att jag fasat med runt fästet för att balansupphägningen ska kunna skjutas på plats. Nedanför har jag fasat mindre för att själva spisen ska kunna passera fritt, när den balanserar och när ska puttas in på plats. Jag har fasat jämnsmed takskivat där balansupphägningen ska passera, och jämnsmed vecket i stången längre ned där spisen ska kunna balansera fritt.
Det ska förstås slipas med sandpapper och lackas innan det är klart. Då ska jag passa på att lacka all teak runt spisen och pentryt, men det blir till våren med varmare väder.
Fästet är helt enkelt skruvat med medföljande skruvar, som dock kapats för att inte sticka ut genom den något tunna teackskivan. Jag klippte helt enkelt skruvarana med en kraftig avbitare. Höjden har jag valt utifrån höjd på den högra fästet (samma höjd mätt från innerlinern under spisen).
Kabeln som hänger är till en läslampa mot soffan. SMEW-spisen ska ha ström för belysning och tändning, och planen är att helt enkelt koppla in spisen parallellt med lampan (som byts till en mindre LED-lampa när jag ändå har lös den).
På höger sida har jag helt enkelt satt fästet så högt det går under listen mot pentryt. Och med marginal på kanske 2 mm för att kunna skjuta på spisen med balansupphägning. Jag har börjat med endast två skruvhål eftersom det kan behövas flytta fästet en aning såp att spisen hänger rakt (vilket jag också behövde göra, 5 mm längre in får jag sätta fästet jämfört med första försöket).
Såhär sitter spisen i fästet på höger sida. Nära kanten för att få spisen så högt det går utan att göra ingrepp på listen. Det både ser bra ut och fungerar väl (tycker jag i alla fall).
Utrymmet bakom spisen är hela 10 cm. Inte störande mycket tycker jag, och bra att det inte är alltför trångt eftersom det enligt min erfarenhet ibland trillar ned saker bakom spisen som behöver fiskas upp.
Skyddstången skruvas alltså från sidorna, viklet betyder att man måste skruva genom trästången på vänster sida.
Nu återstår för att montera spisen klart slipning, lackning, koppla el och gasol (nya kranar och slang). Och allt annat som är planerat :) Med det blir lite längre fram mot våren. Tills dess ska jag bygga om bommen för singelrev och bättre uthal. Mer om det inom kort :)
/Ulf

Vinterns uppdateringar

Vintern är lång i norra Sverige. Konsekvenserna är bland annat att segelsäsongen är för kort, men också att tiden att planera uppdateringar är lång och riskerar att bli kostsam när allt fler bra idéer funderas fram. Planerna för den här vintern handlar dock inte om nya segel, vilket i och för sig behövs eftersom stor och rullgenua är från början av 80-talet. Tanken är att stå ut ett år till, förbättra taktik och segeltrim, och sedan få en extra förbättring 2013 med nya lakarn.

För bättre segling ska bommen byggas om för att använda gamla storen lösfotat, med bättre uthal, två singelrev, och väl fungerande cunningahm. Allt ska ned till sittbrunnen, till nya avlastare och lämpliga begagnade vinschar. Uthalet blir med sex gånger utväxling, cunningham troligen fyra gånger, och reven två gånger (om man säger så med två gånger per revögla). Mer om det med bilder kommer..

Ruffen ska piffas upp med nya dynor i mörkgrått, och förpiken ska dessutom få en formsydd bäddmadrass. Gasolspis med ugn fanns sedan förut, men original.. En ny SMEV gasolspis har passats in och gasolslang samt kranar har lossats för byte. Två eller möjligen tre genomföringar ska bytas, och gasolvarnare ska monteras (har använts löst under 2011. Kabel till solcellen ska dras ordentligt, och inte hänga i eltejp genom ruffluckan och vidare över navigeringsbordet.. En pump till den vatteburna värmen ska sättas på plats, två nya radiatorer med fläkt ska monteras, och en avfuktare för 220V på 230W (att köra på landström, på timer..). Och så en del tätningar, bättre fäste för ankare, ordning i stuvfack, och förstås ny lack invändigt... Naturligvis ska det duttas en del med topcoat också....

Utanpå allt med förbättringar för segling och finare i ruffen, så måste en kopplingsfjäder i förstagsprofilen lagas. Det betyder att ta i sär profilen, vilket enligt uppgift tar typ en dag.. Min uppmaning till kompisen som drog upp genuan att "dra hårt" visade sig vara en dålig idé. Åtminstone eftersom Fredrik är hyfsat stark. Spjong lät det när kopplingsfjädern gick av..

Planererna för vintern är med andra ord fullständigt orealistiska. Det inser till och med jag som är en obotlig tidsoptimist. Skrämmande nog är ändå nästan alla prylar redan köpta.. Förhoppningsvis blir en hel del ändå gjort, och bloggen blir värd att läsa med bra bilder under totalt fel årstid för segling :) Med andra ord, häng med!

/Ulf

Välkommen till min nya blogg!

Båten allt handlar om heter Noomi som är tillverkad i Visby 1975. Hon kan bäst beskrivas som någon sa att "hon har potential". Det är inte så illa som det låter. Skicket är helt okey, allt är rätt så fräscht, ingen dålig lukt och bara något mindre läckage. Men allt kan bli bättre..  :) Här är i alla fall några bilder på hur hon ser ut nu, innan kommande uppdateringar. Första och andra bilden är från innan köpet 2010.

Och vid första segling från Övik till Luleå, hösten 2010.

Till sist, temat för sommaren 2011, klättra i masten och fixa trasiga fall och annat..  :)

/Ulf


RSS 2.0