Montering av ny spis, SMEW

Som sagt, den gamla spisen från 1975 fungerar, men är en aning rostig och känns inte fräsch. Anledningen att det blev en SMEW är bland annat storleken och att priset känns rätt. Tyvärr tillkommer balansupphägning som ofta följer med andra fabrikat. Nåja, totalt lite drygt 5000 kr är ändå överkomligt (Hjertmans, artikelnummer 4838-0 med balansupphägning 4838-19). Viktigast är att spisen passar bra väl på plats.
Jag har tagit några bilder på inpassningen som förhoppningsvis kommer till nytta för andra Scampiägare som ska till och byta spis, och då särskilt dem med funderingar på en SMEW. Jag är inte helt klar med installationen när detta skrivs, så bra råd och tips är välkomna :)
Hursom, jag valde balansupphägning med skyddsstång att hålla i framför spisen. Såhär ser det ut med spisen temporärt inpassad.
Det händer att jag lagar mat under segling och då kan nog skyddstången komma bra till pass att hålla i. Den sitter alltså fast även när spisen är lösgjord för att luta med båten under segling. På bilden syns att spisen sitter lägre än original. Det tycker jag inte stör, och utrymmet bakom och under spisen tillåter det utan risk att det tar i någonstans. Det enda som är lite på gränsen är bredden, och SMEW-spisen är egentligen gjord att monteras i en dryg centimeter bredare utrymme.
Att spisen är gjord för ett bredare utrymme medför att man måste kapa skyddsstången till i mitt fall 51 cm. Jag kapade hälften på vardera sidan för att inte paja innandömet där skruvarna i ändarna ska sättas fast.
Förutom kapning av skyddstången så blir det också en aning tight att styra in spisen på dess fästen. Man får helt enkelt pillra lite och trycka ihop de fjädrande bläcken medans man puttar in spisen på dess plats. För mig skavaer det lite i de bläcken när jag skjuter in spisen, men väl på plats balanserar den fritt med helt okey marginal på sidorna. Viktigt är dock att spisen monteras rakt. Med andra ord att fästena sätt på rätt plats. Jag mäter ungefär 9 mm på vänster sida mellan fästet och kanten på trästången.
Och ungefär 56 mm från fästet in till kanten vid innerliner under listen till pentryt (bilden visar 61 mm, men det måste jag ändra eftersom spisen sitter snett i mitt fall med det måttet).
Jag har fasat av trästången på vänster sida för att kunna skjuta in spisen. Som det ser ut nu är efter såg och stämgärn. Notera att jag fasat med runt fästet för att balansupphägningen ska kunna skjutas på plats. Nedanför har jag fasat mindre för att själva spisen ska kunna passera fritt, när den balanserar och när ska puttas in på plats. Jag har fasat jämnsmed takskivat där balansupphägningen ska passera, och jämnsmed vecket i stången längre ned där spisen ska kunna balansera fritt.
Det ska förstås slipas med sandpapper och lackas innan det är klart. Då ska jag passa på att lacka all teak runt spisen och pentryt, men det blir till våren med varmare väder.
Fästet är helt enkelt skruvat med medföljande skruvar, som dock kapats för att inte sticka ut genom den något tunna teackskivan. Jag klippte helt enkelt skruvarana med en kraftig avbitare. Höjden har jag valt utifrån höjd på den högra fästet (samma höjd mätt från innerlinern under spisen).
Kabeln som hänger är till en läslampa mot soffan. SMEW-spisen ska ha ström för belysning och tändning, och planen är att helt enkelt koppla in spisen parallellt med lampan (som byts till en mindre LED-lampa när jag ändå har lös den).
På höger sida har jag helt enkelt satt fästet så högt det går under listen mot pentryt. Och med marginal på kanske 2 mm för att kunna skjuta på spisen med balansupphägning. Jag har börjat med endast två skruvhål eftersom det kan behövas flytta fästet en aning såp att spisen hänger rakt (vilket jag också behövde göra, 5 mm längre in får jag sätta fästet jämfört med första försöket).
Såhär sitter spisen i fästet på höger sida. Nära kanten för att få spisen så högt det går utan att göra ingrepp på listen. Det både ser bra ut och fungerar väl (tycker jag i alla fall).
Utrymmet bakom spisen är hela 10 cm. Inte störande mycket tycker jag, och bra att det inte är alltför trångt eftersom det enligt min erfarenhet ibland trillar ned saker bakom spisen som behöver fiskas upp.
Skyddstången skruvas alltså från sidorna, viklet betyder att man måste skruva genom trästången på vänster sida.
Nu återstår för att montera spisen klart slipning, lackning, koppla el och gasol (nya kranar och slang). Och allt annat som är planerat :) Med det blir lite längre fram mot våren. Tills dess ska jag bygga om bommen för singelrev och bättre uthal. Mer om det inom kort :)
/Ulf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0