Bättre uthal - steg 1 och misslyckad splitsling

Efter en lugn julhelg börjar rastlösheten sticka i kroppen, och eftersom båten ligger under åtminstone lite snö så är det bara att ge sig på storbomen i garaget. Det gamla uthalet är utdömt sedan tidigare, och kommer definitivt inte att duga när jag ska prova att segla lösfotat med gamla seglet. Nya segel är planerat till sommaren 2013, och tills dess ska det övas med de gamla.. :)

Steg 1 omfattar förstås att ta lös ändstyckena på bomen. Nitarna borras bort och ändstyckena knackas lös med trubbigt slagdorn. Allt utom de gamla fästena för att binda upp överbliven segelväv vid revning åker väck. Allt inklusive en vinsch på bomen som jag antar använts till revning eller uthal, även om jag inte fattar hur det någonsin kan ha funkat bra. Efter uthalet ska det ordnas med två singlerev på var sida bomen (återkommer om det). Ensamsegling kräver finesser :-)

Såhär ser bakstycket ut. Rullen för uthalet ser bra ut. Hade den haft en vass vinhel i spåret hade jag nog behövt byta, men den är jämn cch fin och får sitta kvar för det nya uthalet.



Framstycket satt som attan, och det blev en hel del trixande med borrmaskin och slagdorn.



Spåret där gamla uthalet kommer fram kommer jag att använda för det nya. Notera öglan som är fastnitad på insidan. Den ska få hålla ett block i nya uthalet liksom det gör för det gamla.



Vagnen för uthalet som går i bomens spår kan möjligen användas. Risken är att den slits ur spåret när storseglet görs lösfotat. Tanken är att förebygga det genom ett grovt kardborreband som ska träs genom antingen vagnen eller i seglet (inköpt av NorthSails, NP Marin Luleå. Som det känns nu kommer jag att behålla vagnen, men vi så se hur det blir...




Utväxlingen får bli 6 gånger. Logiken bakom det är att bomens längd begränsar utväxlingen till 2.5 meter, och om jag använder 3 gånger utväxling i bomen så rör sig uthalet alltså 2.5/3 = 0,8333.. meter. Det borde räcka, men ska helst inte vara mindre om jag ska kunna använda uthalet när seglet är revat. För den delen använder jag 6 mm lina. Utöver block och lina för 3 gånger utväxling ska jag ha ytterligare 2 gånger utväxling med 8 mm lina. Det drar i 6 mm linan och den totala utväxlingen blir alltså 2 x 3 = 6 gånger. Såhär det det ut:




Jag vill använda 6 mm lina utom för den del som ska ut ur bomen och ned till rufftaket. Avlastaren på rufftaket klarar inte 6 mm, så det måste bli 8 mm för den biten. Avlastarna är nya och ska monteras framåt våren. Alla fall och linor ned till sittbrunnen - allt för fungerande ensamsegling.

Så då är det bara att börja splitsa då. Koll via Google ger bra instruktioner:

http://www.dogger.se/pub_docs/files/Split1.pdf
http://www.poly.se/poly/instruktionsfilm-gonsplits-dubbelfltad-lina.aspx

Hmm, de pratar om att använda splitsnål.. Ähh, hur svårt kan de va! Man tar väl vad man har, plastslang, grillpinnar och så vidare... Och då går det såhär....



Åt skogen alltså! Det får bli en order till Benns (igen). Nåja, man lär av misstagen och jag tvingas återigen inse att man inte ska vara för otålig och att man ska se till att ha rätt grejor :-D Fortsättning följer...

/Ulf


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0